Motion

Rörelse i vardagen

Det finns många sätt du kan röra på dig i vardagen som håller igång din kropp och är bra motion. All fysisk aktivitet gör dig gott, särskilt när du har ett stillasittande jobb.

Det finns många sätt du kan röra på dig i vardagen som håller igång din kropp och är bra motion. All fysisk aktivitet gör dig gott, särskilt när du har ett stillasittande jobb. Att promenera i stället för att ta bilen eller bussen, trapporna i stället för hissen och bära matkassar är exempel på små saker som kan göra stora skillnader för ditt välbefinnande.

Stillasittande är en hälsorisk

Faktum är att alltför mycket stillasittande som pågår för länge är en hälsorisk. Redan 60 minuter oavbrutet stillasittande kan vara en risk, så att stiga upp ofta och röra lite på dig är viktigt att göra några gånger per dag. Rulla på axlarna, gå och hämta vatten eller att variera mellan stående och sittande arbete är bra göra titt som tätt.

Enkla förändringar

Att få in mer motion i vardagen kräver lite förändringar, men många är väldigt enkla och efter ett tag kommer det ske naturligt att promenera i stället för att ta bussen. Du kan till exempel lägga undan fjärrkontrollen så att du blir tvungen att resa dig upp varje gång du ska byta kanal. Då undviker du flera timmar i sträck av tv-tittande. Att få in en rutin på en lunchpromenad varje dag är också väldigt positivt, även om det bara är en kvart så får du frisk luft, lite cirkulation och kroppen får arbeta lite. Du kommer säkert märka en skillnad under eftermiddagen att du är piggare och har lite mer ork jämfört med om du sitter inne på ett kontor hela dagen.

Fler positiva vanor

Förutom att välja dig själv som transportmedel i stället för buss, tåg eller bil kan du om du ändå åker bil eller buss välja att parkera så långt bort som möjligt eller hoppa av bussen en station tidigare. Ta alltid trappor i stället för hiss eller rulltrappor. Att skaffa en stegräknare kan vara ett kul sätt att se hur mycket du har rört dig på en dag. För att öka motivationen kan du ha en stegräknar-tävling med vänner eller kollegor för att få en extra sporre att ta ytterligare några steg varje dag.

Välj något roligt

Om du har svårt att motivera dig till att röra på dig kan du tänka på vad du tycker är allra roligast. Det är lättare att göra något om du verkligen tycker det är kul, så det är viktigt att du försöka hitta något som framförallt känns roligt. Då blir det lättare att behålla den nya vanan. Så tänk efter, tycker du inte om att promenera kanske du gillar att dansa framför spegeln eller cykla?
Även tråkiga saker, som att skotta snö eller klippa gräs, kan du se som något positivt eftersom det ger dig lite extra vardagsmotion och är bra för din hälsa.

Bättre hälsa och humör

Att röra på dig lite extra är inte bara bra för hälsan, utan även humöret. Särskilt om du gör något du tycker om. Genom att promenera lite mer, inte sitta stilla i för långa perioder åt gången och kämpa lite extra med tunga matkassar så ökar du cirkulationen och hjärtat får jobba vilket är bra för konditionen. Många bäckar små ger större positiv inverkan än vad du tror. När du rör på dig utsöndras också endorfiner som gör att du känner dig gladare och piggare. Det är alltså inte bara vinster för din fysiska hälsa utan också den psykiska.