Blogg

Så minskar du portionsstorlekarna - våra bästa tips!

23 oktober

MuffinsEn stor anledning till att många går upp i vikt är att vi äter för stora portioner (men ofta tror vi att vi äter mindre än vad vi  faktiskt gör). Det är inte så konstigt eftersom både portionerna och förpackningarna blivit större, vilket gör det svårt att uppskatta hur en normal portion ser ut (och att sedan hålla sig till den mängden). Tänk bara hur stora muffinsen på fiket har blivit!


1)För att lära sig hur en normal portion ser ut gäller det att träna ögat genom att väga och mäta upp maten.  Om du tränar upp ögat så blir det sedan enklare att uppskatta när du inte har tillgång till mått och våg. En portion okokt pasta, ris, matvete, quinoa etc. utgör 50-70 gram, en portion potatis är 150-175 gram och en portion kyckling, kött eller fisk är ungefär 150 gram (beroende på om du är man/kvinna etc.)

2) På många livsmedelsförpackningar definieras det ofta hur mycket en portion är. Tänk dock på att kvinnor, män och barn behöver olika stora portioner. En portion som definieras på paketet är inte alltid lagom för alla. 

3)Det kan vara bra att använda mindre tallrikar, skålar och glas. Vi har för vana att fylla upp tallriken, hur stor eller liten den än är. Mät upp en korrekt portionsstorlek och lägg på tallriken för att få en känsla för hur en portion bör se ut. Om man tar sig tid att göra det här några gånger utvecklar man snabbt ett mer pålitligt ögonmått. 

4)Det vanligaste problemet är att man lastar upp för mycket spannmålsprodukter på bekostnad av grönsaker. Ett bra knep är att dryga ut portionen med grönsaker, eller varför inte äta grönsakerna först för att ta udden av hungern? Grönsaker är inte bara fullspäckade med nyttigheter, de håller även nere kalorimängden i en måltid. De är mycket svåra att överdosera så börja med att fylla tallriken så mycket som möjligt med dem.

5)Att äta för stora portioner behöver emellertid inte handla om berg av pasta. Även små variationer som några extra ostskivor varje dag kan göra stor skillnad under en längre period. Fundera över hur mycket ”extra”, som du inte ens noterar, som slinker ner på en dag.

6)När man är ute på restaurang är det svårare att reglera portionsstorleken men tänk på att du inte måste äta upp hela portionen som serveras!

Kom ihåg att små förändringar ger stora resultat!

Ha en bra vecka!
/Maria