Veckans strategi

Vilket är ditt varför?

Identifiera din verkliga anledning till att du vill gå ner i vikt och agera i linje med det som är viktigast för dig.

Här kan du ladda ner en PDF med veckans strategi.

Att nå den där efterlängtade siffran på vågen, att komma i sina favoritbyxor igen eller att ta sig över mållinjen i ett lopp. Mål är bra och viktiga för oss. Men det finns något ännu viktigare, ditt varför. Det är din personliga anledning till varför du vill nå de där målen och uppleva fördelarna det ger. Det handlar om varför det är viktigt för dig… såsom att må bättre eller att bli hälsosammare så att du kan finnas där för din familj och dina vänner. Så fort du definierat ditt varför kan det hjälpa dig att vägleda dig i dina val oavsett vilka utmaningar du möter.

3 snabba fakta

  1. Det du värdesätter - såsom kärlek, ärlighet eller frihet - representerar det som betyder mest för dig. Det säger också en hel del om vem du vill vara och hur du vill bete dig mot andra.
  2. När du identifierar de viktigaste orsakerna till att du vill gå ner i vikt eller bli hälsosammare (det är ditt varför) kommer du sannolikt också att finslipa på vad som är betydelsefullt och viktigt för dig.
  3. När vi har vårt varför och våra värderingar i åtanke kan det hjälpa oss att känna oss inspirerade att göra det vi behöver göra även när det går trögt eller känns motigt.

Relaterad artikel: 4 enkla steg för att hålla ditt varför levande

Att göra denna vecka

Använd de här stegen för att visualisera ditt varför (detaljer är nyckeln!). Påminn dig om det ofta.

1. Tänk snabbt. Varför vill du gå ner i vikt och/eller bli hälsosammare? Ta det svar som först dyker upp i ditt huvud.

Exempel: ”Jag är trött på att känna mig andfådd så fort jag gör något.”

2. Gräv djupare. Vad skulle det faktiskt innebära för dig att nå dina mål? Hur tror du att du skulle må?

Exempel: ”Jag skulle lättare kunna vara med och göra saker tillsammans med min familj.”

3. Prova igen. Nu när du har en bild av vad det skulle innebära att nå dina mål kan du återigen fråga dig själv varför, för att skrapa lite mer under ytan. Fortsätt fråga dig själv tills du förstår varför det verkligen är viktigt för dig och du får en ”a-ha”-upplevelse. Det är därför jag gör det här. Det här känns rätt och det känns inspirerande.

Exempel: ”Jag vill få mer energi så att jag kan vara närvarande för dem jag älskar.”

4. Gör det personligt. Ta ditt mest genuina svar och repetera det. Det är ditt varför. Stäm av det ofta för att se om det fortfarande är anledningen till varför du vill nå dina mål.

Exempel: ”Jag vill gå ner i vikt för att ge mig möjligheten att leva ett långt liv och finnas där för min familj. Jag vill bli ihågkommen som den roliga och energiska."

Nu från 45 kr/vecka.
Välj medlemskap:

Digital

Du gör hälsoresan på egen hand med hjälp av vår hyllade app
(från 45 kr/vecka).

Coach + Digital

Du deltar i workshops med coach samt får tillgång till vår app
(från 92 kr/vecka).