[{"type":"span","children":[{"text":"Lär dig mer"}]}]

Ett program anpassat för dig!

PersonligaPoints™ hjälper dig att gå ner i vikt samtidigt som du äter maten du älskar och lever livet fullt ut.
Mat

7 tips för en smalare kräftskiva!

Rostat bröd, smör och ost ser vi som självklara inslag på kräftskivan. Men var på säkra sidan och förbered kalaset med smalare alternativ som både smakar och mättar bra!
Publicerad 28 juni 2017

Kräftskivor tenderar att bli riktiga Pointsslukare men det finns några smarta tips att ta med sig under kvällen!

  1. Gör en matig sallad att fylla tallriken med.
  2. Välj ett mer mättande bröd, t ex surdegsbröd med fullkorn eller danskt rågbröd, istället för baguette eller vitt rostbröd.
  3. Välj smartare pålägg, t ex mager färskost istället för smör. Det finns också flera smarriga alternativ bland de 17%-iga lagrade ostarna.
  4. Blanda en röra med hackade kokta ägg, kvarg, hackad dill, en gnutta kräftspad och kanske lite riven smakrik ost också. Klicka röran på knäckebröd och toppa med kräftstjärtar!
  5. Bjud på förrätt. En slätmixad soppa serverad i glas är alltid uppskattat och då är du inte vrålhungrig när hela kalaset dukas fram.
  6. Gör en läcker paj med fullkornsvetemjöl i degen och byt ut smöret mot kvarg så blir det ännu bättre! En näve solrosfrön i degen gör pajskalet extra smakrikt och nyttigt. Använd en mager ost i fyllningen och mjölk istället för grädde i äggstanningen.
  7. Välj alkoholfritt som dryck.

Förrättssoppor

Bjud på en fräsch förrätt. Gott och enkelt att förbereda.

Annat grönt och gott

Bryt av med något fräscht, grönt tillbehör.

Bröd

Det finns flera hälsosamma alternativ till det traditionella brödet.