7 tips för smartare mat och godis i påsk
Mat

7 tips för smartare mat och godis i påsk

Nyttig påskmat kan du som ViktVäktare se fram emot att njuta av i påsk. Godis likaså, även om det kräver lite smartare planering.

Njut av nyttig påskmat för hela familjen


 

1. Vad vore påsken utan ägg?

Testa en omelett i ugnen med räkor och dill. Vansinnigt gott! Nära 0 SmartPoints dessutom.

2. Påsk är fest för feta fiskar!

Njut av lax och sill i alla former. Färsk örtbakad laxsida, eller klassiskt inkokt lax blir båda lika uppskattade på påskbordet. Välj en klar inlagd sill framför de som ligger i feta såser.


3. Kyckling - både vårlätt och påskigt!

Kycklingfilé passar perfekt som buffémat och kan serveras på samma vis som till exempel fläskfilé. Prova honungsmarinerad kycklingfilé!

4. Låt grönsakerna ta sin självklara plats på påskbordet!

Vegetariska tillbehör eller ett helt grönt påskbord - oavsett vilket så passar en stor härlig sallad med tunt hyvlad broccoli, rödbetor, sparris, tomater, ägghalvor. Smaksätt med kalkonbacon och dressing av lättyoghurt, vitlök och örter.


5. Bottenlös paj

Älskar du paj? Kan du leva utan pajdeg? Fint. Då gör du bara din favoritfyllning och gräddar alltsammans i en lätt smord form. Och halvera antalet SmartPoints på köpet!

Så gör du påskgodiset smartare!

 


6. Bjud på hemgjorda chokladmandlar!

Vänd rostade mandlar i smält mörk choklad blandad med lite stött kardemumma!
Låt chokladmandlarna stelna på ett smörpapper. Välj choklad med 85% kakao.


7. Plockfrukt istället för plockgodis!
 

Lägg pengarna på hallon, blåbär, jordgubbar och exotiska frukter istället för på smågodis. Trä upp på minispett, ringla på smält, mörk choklad och strö kokosflingor över.

 

 

Kom ihåg!

 

Välj dina påsk-SmartPoints med omsorg! Bara för att du får ett påskägg fyllt till brädden med godis betyder inte att du måste äta upp allt själv.