Ät och njut efter säsong
Mat

Ät och njut efter säsong

Grönsakernas bästa tid är nu! Det är både lätt och roligt att äta efter säsong så här års eftersom det finns så mycket härligt att välja bland! Låt dig inspireras och bjud på en fräsch grönsaksmiddag redan ikväll!

Isbergssallad, romansallad och rucola. Frossa i sallader nu! Vill du prova något annorlunda men mycket delikat? Förväll klyftor av isbergssallad i saltat kokande vatten. Strö på flingsalt och pressa över citron och lite brynt smör eller olivolja. Läcker förrätt!

Rödbetor, sparris, lök och morötter. Ansa och koka grönsakerna varsamt, var för sig tills de är mjuka. Lägg upp på ett stort fat och ringla över en lätt vinägrett och hyvla över lite lagrad ost.

Vitkål, kålrot, palsternacka. Skär i mindre bitar eller tunna strimlor. Stek långsamt i lite olja till en smakrik pytt och servera med pocherat ägg och kesella smaksatt med senap och gräslök.

Nässlor. Jo då, de kan fortfarande användas en bit in på sommaren. Se bara till att plocka av de späda bladen och undvik de grova stjälkarna. Skölj nässlorna och förväll dem i lättsaltat vatten 3-5 minuter. Låt rinna av och klappa dem torra i ren kökshandduk. Använd som spenat, i soppa, pesto eller frys in!

Blomkål, broccoli, fänkål, sockerärter och mangold. Njut dem råa, tunt skivade i sallader. Goda även i soppa, varför inte en klassisk mild och krämig ängamatsoppa?

Rabarber. Gör en god chutney och ge bort eller en snabb liten dessert. Låt tunt skivad av rabarber smälta på låg värme i en kastrull. Sockra lätt och rör ihop till en kompott. Servera med naturell kvarg och rostade mandelspån.

Jordgubbar, melon och persika. Lika goda i frukostfilen som smaksättning i salladen på grillfesten!