Smarta val för hela familjen
Mat

6 smarta val för hela familjen

Här är 6 tips på hur du balanserar hälsosam mat med snabba middagslösningar - som alla gillar!

 

1. Servera på nytt sätt

 

Vi är många som känner igen barnens matvägran vid middagsbordet. Ett frustrerande moment när man är en trött småbarnsförälder. 

Ibland kan en färdigupplagd tallrik bli överväldigande för ett barn. Låt barnet själv få välja vad de vill ha på tallriken. Servera maten i flera skålar på bordet så får alla välja de ingredienser de gillar bäst - ett enkelt sätt som främjar en bra balans mellan proteiner och kolhydrater.

Eller varför inte skoja till det och servera vardagsrätten i små tacoskal? ​

 

2. Kamp om grönsakerna?

 

Har du svårt att få barnet att äta grönsaker? (Eller vill barnet bara ha gurka vid middagsbordet?)
Servera grönsakerna på en tallrik direkt när ni kommer hem, helt separat från middagen. På detta sätt slipper man kampen om grönsakerna. För kinkiga barn, stansa ut mönster med pepparkaksformar på både frukt och grönsaker (förbered dessa kvällen innan och lägg i en påse i kylskåpet). 

 

3. Blandat på tallriken

 

En del barn gillar inte grytor – när alla ingredienser är ihopblandade i en enda röra. Prova detta recept på grillad kyckling med pasta och paprikapesto och servera rätten med såsen på sidan om. På så sätt ser tallriken "renare ut" och alla kan ändå njuta av maten och variationen i smakerna.

 

4. Äter ni "för mycket" pasta? 

 

Har du dåligt samvete för att du ofta lagar pasta? Ha inte det! ​Här kan du läsa om 5 bra anledningar att äta pasta.

 

5. Pizza på en måndag?

 

Låt hamburgare, pizza och taco bli nyttiga vardagsklassiker - och inte något man köper på snabbmatsrestaurangen.

Detta är recept som barnen ofta längtar efter och något som faktiskt går snabbt att laga hemma. Ett enkelt sätt där alla kan få dekorera sin pizza med favoritingredienserna. Prova vårt populära recept på vegetarisk pizza.

 

6. Trä upp så spett

 

Gör något annorlunda och trä upp vardagsmaten på spett. Köttbullar, grönsaker, makaroner, potatis och kyckling. Ett kul sätt att smyga in små nyheter i barnens kost!