Ta kontroll över tiden
Blogg

Långsiktigt tänk

14 maj

Det är lätt att se sin viktnedgång som en quick-fix och att vi en dag bli ”klara” och då kan återgå till vårt vanliga liv och slippa tänka på vad vi äter. Det farliga i sådant tänk är att det sällan blir ett långsiktigt resultat. Så snart vi slutar kommer vi åter att gå upp i vikt eftersom vi inte förändrat vårt beteende på riktigt. Om det känns motigt att tänka på att vara ViktVäktare för alltid så är det viktigt att fundera över sitt eget syfte med sin viktnedgång. Vi behöver hitta nya hälsosamma vanor som vi kan tänka oss behålla livet ut.

Här är 5 tips för att lyckas på lång sikt:

  1. Se din viktminskning som en livsstilsförändring istället för att se det som enbart viktminskning. Försök att fokusera på mer än bara vikten och hitta din egen drivkraft till din livsstilsförändring.
  2. Det är nu du ska lära dig. Ta chansen att lära dig på riktigt vad som fungerar för dig och hur du hanterar olika situationer. Hur gör jag när jag ska äta ute eller på semestern?
  3. Fortsätt leva! Fester, högtider, fika och middagar är en del av livet och är inget som vi ska låta bli. Se bara till att ha en hälsosam grund så ryms även detta i ett hälsosamt liv. Lär dig också hur du väljer smart och hur mycket som är lagom.
  4. Låt det ta tid. Snabbast vinner inte, snarare tvärt om! En snabb viktminskning är varken hälsosamt eller långsiktigt. Låt det ta tid för att hitta ett sätt som fungerar i längden. Gör gärna några förändringar i taget. Börja med maten, lägg sedan till motionen.
  5. Slå ett slag för vanlig mat. Om du äter dig mätt på vanlig mat varje dag så kommer du långt. Det behövs inga piller, pulver eller specialprodukter. Ät det som familjen äter, men håll koll på portionsstorleken.

Soliga hälsningar,

/ Maria