Må bra

"Gå ner i vikt snabbt"

Googlar du den meningen får du i skrivande stund omkring 5 500 000 resultat. För det är ju så – när det kommer till hälsa, vikt och träning vill de flesta av oss se snabba resultat.

Ändå är det precis det motsatta, att låta det ta tid för nya vanor att fästa sig, som kommer att ge långsiktig effekt.

Lågkalorikost och hetsträning inför en resa, ett bröllop eller något annat viktigt event. Kickstart med måltidsersättning eller proteinpulver efter semestern. Känner du igen dig? Många som vill gå ned i vikt snabbt tar till mer eller mindre extrema metoder för att se siffran på vågen sjunka, bara för att sedan gå upp ännu mer. Det är enkelt att åstadkomma snabb viktminskning – men anledningen till att den sällan blir särskilt hållbar är för att förändringarna du gör inte är det.

Ta kolhydratsfattiga dieter till exempel. Om vi bortser ifrån olämpligheten i att utesluta kolhydrater helt eftersom hjärnan behöver blodsocker för att fungera så beror den snabba viktminskningen inte på förlorat fett utan på förlorad vätska. Så snart du börjar äta kolhydrater igen kommer kroppen att fylla på glykogenlagren och de initiala, kortsiktiga, effekterna vänder.

Långsiktig och hållbar hälsa istället för att banta
Trots att det inte finns någon genväg fortsätter många som ”testat allt” att leta efter en ny och revolutionerande metod, i hopp om den perfekta lösningen. Andra inser, till slut, att de behöver långsiktig hjälp. Under de snart 50 år som WW ViktVäktarna funnits i Sverige har vi sett en mängd konkurrerande bantningsideologier komma och gå, men vi finns fortfarande kvar. Varför? För att vi hjälper våra medlemmar till  långsiktig, hållbar hälsa där viktminskningen är en bonus snarare än ett isolerat självändamål. Så nästa gång du googlar ”gå ner i vikt snabbt”, byt ut ”snabbt” mot ”långsiktigt”. Förhoppningsvis hamnar du hos WW ViktVäktarna – och då är det bland annat de här rekommendationerna vi kommer att ge dig för att få en långsiktig viktminskning:

  1. Skapa hälsosamma matvanor. Hos WW ViktVäktarna är ingenting förbjudet - du kan äta allt men inte alltid. Vi hjälper dig att göra smarta val så att du äter bättre och känner dig mätt längre.
  2. Börja röra på dig och hitta motionsglädjen. Kroppen är skapad för att röra på sig och motion gör att du sover bättre, äter bättre och blir starkare i kroppen. Men precis som med en för sträng och extrem diet kan för höga träningsambitioner bli svåra att hålla för att sedan utebli helt. Hitta istället något som just du tycker om. Kom ihåg att all motion räknas och att vardagsmotionen kanske är den allra viktigaste.
  3. Förändra ditt mindset. Hur du tänker om dig själv och din resa är en nyckel. Med ett nytt tankesätt kan du tackla utmaningar och se motgångar som en möjlighet att lära. Du inspireras att se och tänka på saker och ting ur en annan synvinkel genom att vara snäll mot dig själv och prioritera ditt välmående och din hälsa. Vi hjälper dig att hitta motivationen. 

Fortfarande inte övertygad? Läs våra 5 nackdelar med att gå ner i vikt för snabbt.