Ät smart &

Hälsosam mat

Varför?

Det är viktigt att äta hälsosamt för att minska risken för olika sjukdomar eftersom kroppen behöver få i sig en mängd olika näringsämnen för att må bra. Det viktigaste är att se till helheten och inte stirra sig blind på olika näringsämnen eller livsmedel. Genom att äta en varierad kost kommer man långt och man bör också försöka hålla en hälsosam vikt för att minska risken för olika sjukdomar. Du behöver inte ändra din kost helt och hållet, även små förändringar kan göra stor skillnad. Här förklarar vi vad som är hälsosam mat.   

10 råd för att äta hälsosamt

1 - Ät mer frukt och grönsaker – minst 500 gram per dag. De innehåller mycket vitaminer, mineraler och andra nyttigheter. Välj gärna grova grönsaker som rotfrukter, vitkål, blomkål, broccoli och bönor.

2 - Ät mer fisk och skaldjur – två till tre gånger i veckan. Variera fisksorter för att få i dig alla näringsämnen som du behöver.

3 - Byt till fullkorn – välj fullkorn när du äter pasta, bröd och gryn. Det innehåller mer näring och mättar bra.

4 - Mer rörelse i vardagen – minst 30 minuter per dag. Hitta en träningsform som du tycker är rolig och bryt stillasittandet med korta aktiva pauser.

5 - Byt till nyttiga matfetter – välj nyttiga oljor i matlagningen. Använd gärna raps- och olivolja istället för smör. De innehåller de hälsosamma omättade fetterna.

- Byt till magra mejeriprodukter – välj magra, osötade produkter berikade med D-vitamin. De innehåller lika mycket näring men mindre kalorier och mättat fett.

- Mindre rött kött och chark – max 500 gram per vecka. Ät mer kyckling och vegetariskt, eller minska mängden kött i måltiderna och dryga ut med annat.

8 - Mindre salt – ät mat med mindre salt. Smaksätt maten på andra sätt än med stora mängder salt som örter, vitlök, curry och chili. Se upp för färdigrätter, restaurangmat och halvfabrikat. De innehåller ofta mycket salt.

- Mindre socker – håll igen på godis, bakverk och söta drycker. De bidrar till stora mängder energi men väldigt lite näring. En liten mängd socker är inte farligt, men tänk på mängden och njut av det.

10 - Ät lagom mycket – håll balansen. Kroppen behöver lika mycket energi som den gör av med. En person som rör mycket på sig behöver mer energi än någon som sitter stilla.  Ät när du är hungrig, men inte varje gång du blir sugen. Det är också bra att se till att äta regelbundet för att undvika småätande.

Med ViktVäktarna är det lätt att äta

Hälsosamt!

Vinnande koncept

Vi tror inte man lyckas i längden om man sätter upp en massa förbud. Med ViktVäktarna lär du dig äta smart så att det finns utrymme för den mat och de godsaker du verkligen gillar och vill fortsätta unna dig. Självklart ska du kunna njuta och ta del i sociala sammanhang även om du vill gå ner i vikt! ViktVäktarna Flex guidar dig till att äta smart och vi har mängder av läckra recept som passar både vardag och fest. 

Vad är hälsosam mat?

Med SmartPoints kommer du snart att upptäcka vad som är hälsosam mat. Livsmedel som har lågt SmartPoints är de bästa och mest hälsosamma. De mättar bra och innehåller massor av nyttigheter. Med SmartPoints äter du en mer balanserad kost samtidigt som du drar ner på sockret och det mättade fettet. Du går ner i vikt och äter hälsosammare helt enkelt! Du kan äta vad du vill – så länge det är inom din SmartPointsbudget, men om du väljer pizza, pommes och korv får du äta mindre mängder än om du istället väljer kyckling, fisk, grovt bröd, frukt och grönsaker som du kan äta större portioner av. För att äta smart kan du ta hjälp av våra recept som är skapade för att du ska få i dig allt som du behöver. Prova själv då får du se!

Börja dina hälsosamma val idag!