Vilken metod passar dig:

LCHF, 5:2, GI eller WW ViktVäktarna?

Vi reder ut skillnaden

Viktminskningsdjungeln kan vara svår att ta sig genom och ibland kan det kännas som att famla i mörker. Kostscheman för LCHF, GI, 5:2 - det finns en mängd olika metoder att välja mellan och frågan du måste ställa dig är hur du vill leva ditt liv och vad du vill prioritera.

För att gå ner i vikt krävs ett underskott av energi (kalorier). Om du äter fler kalorier än du behöver, så kommer du att gå upp i vikt. Äter du färre kalorier än du behöver, så kommer du att gå ner i vikt. Antingen kan du minska ditt kaloriintag eller öka din energiförbränning, genom t.ex. motion. Eller en kombination av båda.

Vilken metod eller kostschema som passar dig bäst beror på vilka förändringar du vill och kan göra i din livsstil. För att gå ner i vikt måste du på ett eller annat vis ändra ditt sätt att äta. Är du beredd att utesluta kolhydrater? Dra ner på fett och kalorier? Endast äta måltidsersättning? Förutom att göra vissa förändringar för just den perioden behöver de vara bestående för att du inte ska falla tillbaka igen.

 

Här följer ett urval av några av de vanligaste viktminsknings metoderna:

 

LCHF:

LCHF står för Low Carb and High Fat och går ut på att äta mindre kolhydrater och mer fett och protein. Minskat kolhydratintag leder till minskat kaloriintag och istället äter man protein och fett som mättar bra. LCHF betonar att smör, grädde och andra källor till mättat fett gör nytta i kroppen och stärker förbränningen. Dieten har fått kritik för sin fokusering på fett, medan det råder en diskussion kring huruvida det mättade fettet är så ohälsosamt som vi tidigare trott.LCHF eller ViktVäktarna?

5:2-dieten:

5:2-dieten innebär att du äter som vanligt 5 dagar i veckan och fastar 2 dagar. De dagar som du äter som vanligt finns en gräns på ca 2000 kalorier och under fastedagarna får du äta upp till 500 kalorier. Du väljer själv vilka dagar som är dina fastedagar, men de ska helst inte ligga efter varandra.  Under en fastedag kan du äta två måltider á 250 kcal (motsvarar ungefär en omelett på ett ägg med en skiva  skinka). Vanliga dagar under 5:2-dieten betyder att du äter den kost du normalt skulle kunna äta utan att gå upp i vikt.   5:2 eller ViktVäktarna?

GI-metoden

GI står för glykemiskt index vilket är ett mått på hur snabbt olika livsmedel bryts ner i kroppen och påverkar blodsockernivåerna. GI-metoden innebär att du äter mindre av snabba kolhydrater (som har ett högre GI) och istället väljer långsamma kolhydrater (som har ett lägre GI). Dessutom ska du välja nyttiga fetter (så som olivolja, solrosolja, avokado, fisk och nötter) istället för grädde och smör. Ett långsamt upptag av kolhydrater ska ge en jämnare blodsockerkurva. GI-metoden är i grunden en diet för diabetiker för att hjälpa dem att välja lämpliga kolhydratkällor eftersom de har en rubbning i insulinnivåerna. En frisk kropp har ett inbyggt system för att reglera blodsockerkurvan.

Måltidsersättningar

Det finns mängder av måltidsersättningar att välja bland – till exempel pulver, drycker, soppor och energibars. Det går ut på att du ersätter alla eller några måltider med måltidsersättningen för att minska kaloriintaget. Produkterna har ett lågt kaloriinnehåll men ska innehålla all den näring som du behöver få i dig. För att få en bestående viktminskning bör du även ändra något i din vanliga kost eftersom du annars kommer att gå upp allt igen när du börjar äta mat igen.

WW ViktVäktarna

CTA i botten_ny

Välj mellan våra 3 medlemskap:
icons/ico_ProductStudio_mid Created with Sketch.
Coach + Digital

Vårt mest effektiva medlemskap! Du går på workshops med coach samt får tillgång till vår app
 (från 395:-/mån).

icons/ico_ProductCoaching_mid Created with Sketch.
Online Coach + Digital

Du får stöd av en coach i en sluten grupp på Facebook samt får tillgång till vår app.
(från 295:-/mån).

icons/ico_ProductDigital_mid Created with Sketch.
Digital

Du får tillgång till vår app och gör hälsoresan på egen hand
(från 195:-/mån).