Mat

Bra mat i sommarsverige

Under semestertider är det många som tillbringar mer tid än vanligt på vägarna. Matalternativen längs Sveriges vägar är ofta minst sagt begränsade. Men man behöver inte vara hänvisad till flottiga pommes frites och sladdriga hamburgare.

Bra val på väg

Pytt i panna, stekt fläsk, brunsås, uppvärmda halvfabrikat och fläskschnitzel med panering som är tjockare än köttet. Fet, salt och överstekt mat är tyvärr en vanlig upplevelse på våra vägar. Förutom att det är ohälsosamt gör det också att man blir trött och dåsig. Men god och hälsosam mat finns att hitta, ofta gäller det bara att ta sig tid att vika av från de stora vägarna. En vällagad och näringsrik lunch är definitivt värd ett par extra kilometer. Kolla gärna upp vad det finns för restaurangalternativ längs resvägen i förväg. Välj helst riktiga restauranger framför snabbmatsställen och bensinmackar. De flesta lunchrestauranger har ett större urval av bättre mat och dessutom ofta en salladsbuffé. Förutom just salladsbuffén bör man undvika buffémat på vägarna. Det är lätt att äta för mycket och på många ställen står maten framme från morgon till kväll. Satsa hellre på à la carte-menyn och välj rätter med rena ingredienser. Undvik såser, dressingar och panerad och friterad mat.

Bra snabbmat

Ibland är trots allt snabbmatsrestaurangen eller bensinmacken det enda alternativet. Och visst finns det hyfsat bra mat att tillgå även här. Falafel och sushi är två exempel på bra snabbmat. Ett stort problem med snabbmatsrestaurangerna är att det ofta ingår ohälsosamma tillbehör som läsk, dressing och pommes frites. Om man väljer bort detta och istället ber om fullkornsbröd till hamburgaren och tar en bönsallad istället för pommes frites behöver det inte bli så illa. Även många bensinmackar har börjat servera nyttigare alternativ. Hoppa över korven till förmån för matiga mackor, wraps, fräscha sallader och soppor. Läsk, saft och juice kan kännas lockande för att höja energinivån i bilen. Detta straffar sig dock snabbt när sockertoppen vänder och övergår i sjunkande humör, trötthet och mer sötsug. Håll er till vatten, kaffe och te. Av samma anledning bör man hålla sig borta från godishyllan på bensinmacken. Välj en frukt eller nötter istället.,

Se hur väljer du rätt snabbmat!>>

Picknick

Ett ännu bättre alternativ är att packa picknickkorgen innan man kör hemifrån. Många hotell kan också göra i ordning en hälsosam matsäck om man beställer dagen innan. Ett annat alternativ är att stanna vid en vanlig mataffär på vägen och plocka ihop en picknick. Köp färdiggrillad kyckling, keso, fullkornsbröd, körsbärstomater, naturell yoghurt, müsli, frukter och bär. En vass kniv, bestick, skärbräda, salt, peppar och våtservetter är väsentligheter som kan vara bra att ha med i bilen.

Se mer tips som rör picknicken!>>

Rörelse

Tänk på att man under en dag i bilen förbränner minimalt. Långa perioder av stillasittande påverkar metabolismen negativt och halterna av blodfetter och inflammatoriska ämnen ökar. Enbart genom att resa sig upp och bära den egna kroppsvikten några minuter ökar ämnesomsättningen. Ta därför regelbundna pauser utanför bilen och rör på er. En rask promenad, ett par styrkeövningar eller en simtur i havet sätter fart på förbränningen och ökar energinivån både kroppsligt och mentalt.

Vi ger dig inspiration för rörelse i vardagen>>