Mat

Få till en beteende­förändring

”Om du gör som du alltid har gjort får du samma resultat som du alltid har fått”

”Om du gör som du alltid har gjort får du samma resultat som du alltid har fått”

När vi ska gå ner i vikt och skapa ett nytt hälsosammare liv handlar mycket om vårt beteende, åtminstone om vi vill ha ett långsiktigt resultat. Olika beteenden har vi nästan alltid för att det ger oss något positivt som vi givetvis kommer att sakna om vi slutar med det. Det kan t.ex. handla om den positiva känslan vi får av att äta något gott framför TVn på kvällen. Att bryta något som ger oss en positiv känsla gör det givetvis svårare att ändra beteendet.

Varför ska jag ändra mitt beteende?

Om vi inte förändrar vårat beteende i grunden, utan bara tillfälligt försöker gå ner i vikt kommer vi lätt att falla tillbaka. Har vi inte skaffat oss nya vanor och beteenden som vi står fast vid, kommer vi troligtvis så snart något kommer i vägen att falla tillbaka i samma gamla hjulspår igen. Det gör givetvis att eventuella resultat blir kortsiktiga.

Att förändra en vana

Studier* har visat att det tar i genomsnitt 66 dagar att lära sig en ny vana, tex att äta en frukt varje dag eller att börja promenera. Det är dock individuellt och en svårare vana kan istället ta 254 dagar.  Håller du inte i en längre tid är sannolikheten därför stor att du faller tillbaka.

Klara svåra situationer

Risken att falla tillbaka i gamla hjulspår ökar också markant om vi inte har skapat en förmåga att klara utmanande situationer. Om vi faller gång på gång vid svåra situationer minskar också vår tro på oss själva, och negativa känslor uppstår. För varje gång du klarar en svår situation, t.ex undviker godisskålen på jobbet eller gör bra val på buffén ökar istället tilltron på dig själv och chansen att du står fast vid dina goda vanor ökar markant. 

Några konkreta tips:

  • Var medveten om att det kan kännas jobbigt att förändra ett beteende.
  • Identifiera några beteenden som du behöver förändra för ett hälsosammare liv. Tex att ta en frukt framför TVn på kvällen istället för godispåsen eller att ta med dig matlåda till jobbet.  Håll fast vid det en längre period för att upprätthålla en ny vana.
  • Tänk positivt. Att ha ett positivt sinnelag och tro på att du själv klarar det ökar markant chansen att få ett långsiktigt resultat.
  • Undvik inte svåra situationer utan utmana dig själv att klara av dem på ett bra sätt. Tex en buffé eller ett restaurangbesök.

*Lally P, van Jaarsveld CHM, Potts HWW, Wardle J. How are habits formed: modelling habit formation in the real world. Euro J Soc Psychol. 2010;40:998–1009.