Mat

Snabba och enkla mellanmål

Ladda förrådet på jobbet med ingredienser för bra mellanmål. Så blir det enkelt att fylla på dina egna energiförråd, när helst du behöver.

Mellanmål är viktiga för att ge dig ett jämnt flöde av energi som du behöver under dagen. De underlättar din viktminskning genom att det blir lättare att hålla sig till matplanen och äta lagom stora portioner; när det är dags att äta lunch eller middag kommer du inte att vara lika utsvulten, utan kan förbereda måltiden och äta i lugn och ro.

Mellanmålen är ett bra sätt att lyckas äta grönsaker och frukt fem gånger per dag – ett enkelt sätt att hålla sig friskare. Då får du automatiskt i dig rejält med fibrer, vitaminer och antioxidanter som du behöver för att må bra och skydda kroppen mot sjukdomar, stress och slitage.

Bra att ha på jobbet
Fyll jobbförrådet med frukt och grönsaker, bars, tunt knäckebröd eller osötade skorpor. Om du har tillgång till kyl, ladda upp med yoghurt, keso, kvarg, mjölk och pålägg som ost eller skinka. Nötter är enkelt att ta med sig och tål att förvaras i skrivbordslådan. De supernyttiga men väldigt kaloririka – var observant så det inte blir för många.

En frukt i handväskan är det enklaste mellanmålet, som kan vara precis vad du behöver för att fylla på energidepåerna under hemvägen. Frukten kan vara räddningen som gör att du orkar laga middag enligt planen när du kommer hem.

När du känner dig småhungrig och sugen och vill ha något att tugga på är grönsaksstavar det perfekta mellanmålet. Gör iordning ett stort fat med morotsstavar, gurkskivor, cocktailtomater, blomkålsbuketter, skivad kålrot och fänkål. Om du vill kan du doppa i en sås baserad på naturell yoghurt eller kvarg.

Small, Medium eller Large – hur mycket mellanmål behöver du?
Storleken på dina mellanmål beror på hur mycket du äter till frukost, lunch och middag, och på hur mycket energi du behöver totalt sett. I samband med träning, eller om du vet att middagen kommer att bli senare än vanligt, behöver du ett större mellanmål, medan det oftast räcker med något lättare om du bara vill ha något att tugga på och fylla på med lite ny energi.

Small

  • Ett äpple, päron eller apelsin
  • En morot

Medium

  • En banan
  • En liten caffe latte och ett äpple
  • En klick kvarg eller keso, toppad med en apelsin skuren i bitar eller några matskedar färska eller frysta (tinade) bär
  • Ett par knäckeskivor med skinka och tomat, alt. bredbar ost eller keso och skivad frukt

Large

  • Fruktsallad toppad med valnötter
  • Fil eller naturell yoghurt med müsli
  • Ett par smörgåsar med ost eller skinka, ett glas mjölk eller en caffe latte