Julens näringsbomber
Mat

Ta vara på julens näringsbomber!

Visst kan det kännas tjatigt med grönkål och brysselkål på längden och på tvären. Men tänk istället på vilken fantastisk källa till näring de är! Och gör något lätt och läckert av godsakerna nu när de är högaktuella.

Grönkålssoppa

Koka ihop grovhackad grönkål och lök i buljong så det täcker precis. Mixa slätt och smaka av med salt och peppar. Stek skink-  och äppeltärningar samt några hasselnötter i lite olja. Servera med kokta ägghalvor och toppa med det juliga strösslet.

Brysselkålsomelett

Fräs halverad, lätt förvälld brysselkål med finhackad schalottenlök i lite olja. Lägg över i ugnsform med bakplåtspapper. Häll över en äggsmet av 4 ägg, 0,5 dl vatten och ca 2 dl keso, lätt saltad och pepprad. Hyvla över lite smakrik ost. Låt stelna långsamt i ugnen, den ska vara lite krämig, 25-30 minuter i 175 grader. Servera med kallskuret.

Matig grönkålssallad med halloumi och timjansyoghurt

Perfekt lunchmat att njuta av i december! Gör en stor bas av nykokt mathavre, färsk hackad grönkål och en lätt vinägrettsås. Förvara i kylen och ljumma lite vid servering. Toppa med nystekt halloumi, grillad paprika och valnötter. Servera med turkisk yoghurt smaksatt med timjan, finrivet citronskal och vitlök.

Fler smakfulla tips!

Fräs svamp, brysselkål och vitlök. Smaksätt med persilja och citron. Gott till ugnsbakad lax.
Pressa olika sorters citrus - clementiner, apelsiner och kanske lime. Mixa med en näve grönkål, en avokado och en tredjedels gurka. Häll upp i glas och njut!