Kom igång med träningen efter semestern
Motion

Kom igång med träningen efter semestern

Efter en skön sommar är det dags att komma igång med träningen igen. Här är våra bästa tips.


Sommar, ledighet, semester. På plussidan, du har vilat upp dig, fått ny inspiration och förhoppningsvis haft lite kul. Det som är lite mindre bra är att det är lätt att komma ur goda vanor. Då är sensommaren som perfekt för att ta nya friska tag och kanske till och med ge sig själv lite nya utmaningar. Här får du tips för hur du kommer tillbaka till goda vanor och kommer igång med träningen.
 

Efter en skön semester kan längtan efter att komma igång vara lika stark som längtan efter ledighet är i juni. Hur kul det än är med familj och vänner, eller att få nya erfarenheter helt själv, finns det också en charm i att utvilad få börja om på nytt. Speciellt om målet är att må bra och vara frisk. Då är mat, sömn och träning viktiga delar som det ofta blir lite si och så med under en semester. Det positiva är att kommer man bara i gång med träning brukar resten också fungera. Hur ska man då göra? Grunden för att vara motiverad är att hitta en träningsform som är kul annars blir det inte av.

Här är några tips:

  • Sensommaren är perfekt för att prova sig fram till en motionsform som funkar eftersom många träningsanläggningar och klubbar erbjuder prova på dagar och har öppet hus.
  • Se till att träningen är enkel, hitta en träningsanläggning som ligger nära hemmet eller arbetet eller en träningsrunda som du trivs med.
  • Hitta en träningstid som fungerar i vardagen. Hinner du inte träna på kvällen prova om det fungerar på lunchen eller innan jobbet?
  • Var målmedveten, ha en plan och prioritera träningen under ett par veckor tills det rullar på av sig själv. Det här är lättare för den som redan är i gång och tränar som bara har haft ett uppehåll.
  • ”Fasa in” och bygg upp. Börja med korta pass eller en basnivå och gå sedan in på mer krävande träning. Då undviker du skador och att det blir så tungt så att du tröttnar.
  • Sätt en utmaning som du kan klara men som ändå innebär en högre växel. Utan förbättring och resultat är det lätt att tröttna. Fundera över vad som är ditt mål?
  • Förbered dina träningskläder kvällen innan och packa väskan så att den är komplett att ta med.

Tänk på:

Du har gjort en livsstilsförändring redan genom att gå med i ViktVäktarna och kan använda dina erfarenheter till att sätta i gång igen.
För att träna regelbundet måste det vara kul.
Den bästa träningen är den som blir av.