Motion

Simma dig i sommarform

Må som fisken och simma dig i form i sommar! Simning är en av de mest effektiva träningsformerna eftersom du tränar såväl styrka som kondition samtidigt. Dessutom är det så skonsamt för kroppen att skaderisken är närmast minimal!

Hitta din närmaste utomhuspool eller kanske en sjö som är lämplig för simning. Att simma utomhus ger så mycket mer än bara motion! Kombinera simpass i simbassäng med längre distanser till sjöss!

Det bästa är om du blandar olika stilar för att täcka in alla muskelgrupper. Men växlar du lagom mellan bröst och ryggsim, samt tänker på att ta ut rörelserna ordentligt så får du en bra genomgång av kroppen under ett pass.

Tänk på detta om du ska du ge dig ut på sjön och simma:

Försäkra dig om att det är en sjö med lite eller ingen båttrafik.

  • Ha något neonfärgat på dig, exempelvis badmössa eller “safety buoy”.
  • En våtdräkt anpassad för simning är att rekommendera, åtminstone upp till 20-21 graders vattentemperatur.
  • Simma längs med land så att du enkelt kan ta dig upp om det blir för kallt eller om orken tryter.
  • Ta helst med en kompis, eller någon som väntar på dig vid stranden!

Ta din simning till nästa nivå!

Det finns flera simtävlingar du som motionär kan delta i. Se om du kan hitta någon som passar dig och sätt igång att sträva mot ett nytt mål.

Tips på simtävlingar runtom i landet:

Vansbrosimningen, 8 juli

Sollefteå älvsim, 22 juli

Ferlindoppet i Filipstad, 29 juli

Göta Kanalsimmet, 5 augusti

Simmarsöndagen Västerås Simsällskap, 13 augusti

Simma lugnt!