Yoga och få energi i höst

Det finns många olika yogaformer men grunden i samtliga är en balans mellan meditation, andning och kroppsövningar.

Karin Björkegren Jones som driver studion Yogavita i Båstad och som har gjort dvd serien Yogaliv samt skrivit flera böcker i ämnet, nu senast YogaErotica, berättar om yogans hälsofördelar och sin egen väg till Ashtanga yogan.

Foto: Anneli Hildonen

– Jag tror att yoga är olika för var och en. För mig är det något jag inte kan klara mig utan. Det är min livlina, min bästa pensionsförsäkring som håller mig intakt, säger Karin Björkegren Jones och skrattar.

Första gången Karin yogade var hon i tonåren men det skulle dröja ändå till vuxen ålder tills hon hittade rätt. Då med Ashtanga Vinyasa, en fysiskt utmanande yogaform. Karin säger att hon provade Ashtanga av ren ytlighet, eftersom hon tyckte att läraren var så snygg och vältränad men att det inte spelar någon roll hur man hittar till yogan. De positiva effekterna kommer ändå.
– Jag var en superstressad chefredaktör på en tidning med en liten budget. Jag var arg hela tiden och behövde något som lugnade ned mig. Hade jag fortsatt som jag gjorde så hade jag antagligen blivit utbränd.

Karin som då var ensamstående mamma hade svårt att hitta yogapass på tiden som passade så till en början gick hon mest på helgkurser men sedan hittade klasser hon kunde gå på och då var hon igång.

– Jag köpte hela kittet. Inom ett år åkte jag till Indien och var på Ayurvedisk resort, min dotter följde med. Och det var bra får då kunde jag yoga varje dag och på så sätt kom jag in i yogan. Att man gör lite varje dag är det som är det viktiga. Då blir det inte en så stor grej. Yoga ska vara något man bara gör, lite som att borsta tänderna, säger hon och skrattar.

Mycket förenklat kan man säga att Ashtanga Vinyasa yoga bygger på att utövaren lär sig en serie med rörelser som succesivt byggs på. Detta för att man ska slippa tänka på teknik och helt koncentrera sig på att fördjupa andning och rörelser varje gång man tränar, eller gör sin practise som det heter på yogaspråk. Ashtangan skapades av Sri Pattabhi Jois utifrån yogans över 2000 år långa tradition. Pattabhi Jois undervisade och spred formen från Mysore i Indien ändå till sin död 2009 i dag är det hans barn som för traditionen vidare. Ashtangans rika tradition tilltalade Karin men också de många hälsofördelarna så som styrka, smidighet och ett inre lugn.
– Genom yogan lär du dig att kontrollera din andning och när du gör det kan du också kontrollera dina känslor. Långa djupa andetag skapar lugn och ro i kroppen vilket vi ofta glömmer bort vid stress då vi andas kort och ytligt. Om man lär sig detta och att hålla kroppslåsen som man gör i Ashtangan masseras de inre organen och vitaliseras. Det är bra eftersom vi åldras även på insidan men det kan man motverka med yoga.

Andra hälsoeffekter är flexibilitet och kroppshållning som skapas i rörelserna där man vrider och böjer kropp och ryggrad. Dessa rörelser är dessutom både utrensande och stärkande så att hud och ögon blir klarare, kroppens naturliga immunförsvar byggs också upp.
– Yogans knipövningar där man arbetar med kroppslåsen gör också ditt sexliv roligare. I och med att vi åldras så blir allting förslappat, till exempel har en av fyra kvinnor över 40 problem med urinläckage, sånt som man kan bygga upp genom att yoga. Man blir mer sensibel, känslig på ett positivt sätt och lyssnar på både sin kropp och själ. Och när man gör det då börjar det hända spännande saker.

Karin Björkegren Jones yogatips:
  • Helgkurs eller intensivkurs är ett bra sätt att prova yogaform att hitta en lärare som man har förtroende för. Att utöva yoga hänger mycket på läraren och att hitta den typ av yoga som passar en själv.
  • Att yoga hemma med hjälp av en dvd är också ett bra sätt att komma igång. Då kan du se rörelserna och anpassa vilka positioner du vill göra och hur många. En hel yoga dvd är 90 minuter men du kan välja och göra 15 minuter bäckenbotten eller 15 minuter rygg och på så vis bygga upp kroppen där du behöver det som mest. Sedan när du känner dig modig kan du gå till ett yogaställe och träna.
  • Titta inte på alla andra och tänkt på vad dem kan och inte kan. Fokusera på din egen yoga.
  • Ha lite tålamod och ge det tid. Effekten kommer men inte med en gång men ger du din yoga lite tid så kommer mirakel att ske.
Läs mer på: www.yogavita.se