Må bra

Dags för verklighetskoll

Skifta ditt mindset och förflytta dig från allt-eller-inget tänket med dessa tre enkla steg.

Ser du saker och ting ur ett allt-eller-inget perspektiv? Ser du ofta en situation eller ett resultat som svart eller vitt, bra eller dåligt, perfektion eller misslyckande?

 

Vi kan nog alla peka på sådana situationer i våra egna liv. Kanske har du ätit något oplanerat och efteråt känt dig misslyckad och sedan ätit ännu mer eftersom hela dagen ändå är spolierad. Eller att du missat ett träningspass, känt dig besviken och sedan skippat träningen resten av veckan.

När allt-eller-inget tänket appliceras på andra scenarier blir sprickorna i logiken tydlig. Om du t ex svänger fel i en korsning när du är ute och kör bil skulle du inte tänka ”Nu har jag förstört hela bilturen, jag kommer aldrig att komma fram till min destination” och sedan fortsätta att köra fel.

Trots de uppenbara bristerna i tankeprocessen kan allt-eller-inget tänket ändå göra sig påmint i vår vardag. Vi vet att det vi tänker påverkar hur vi mår vilket i sin tur påverkar vad vi gör. På så sätt kan allt-eller-inget tänket få dig att känna och sedan agera på sätt som påverkar din vikt och hälsoresa i negativ riktning.

 

Förändra dina tankar

Du kan övervinna ohjälpsamma tankar genom att omprogrammera dem till att bli mer realistiska.

Var uppmärksam på de tankar du har om din vikt- och hälsoresa och identifiera dina allt-eller-inget tankar. Har du t ex någon gång tänkt ”Om jag inte når mitt aktivitetsmål den här veckan är jag totalt misslyckad”?

När du tänker en sådan tanke, gör en av följande två verklighetstester:

Faktatest. Fråga dig själv: ”Vilka bevis finns för att den här tanken är sann? Vilka bevis finns för att den inte är sann?
Väntest. Fråga dig själv: ”Vad skulle jag säga till en vän eller familjemedlem om samma sak hände dem?

Sedan ska du fråga dig själv: ”Om jag inte når mitt mål den här veckan, innebär det verkligen att jag misslyckas med allt? Är det realistiskt att förvänta sig perfektion?”

Ta en stund till att utveckla en ny tanke som är realistisk… och som kommer att ta dig närmare ditt vikt- och hälsomål. Din nya tanke kan vara något i stil med: ”Ingen är perfekt, och jag är inte misslyckad om jag missar ett av mina mål. Jag har gjort så många förändringar längs resan och nått många framgångar. När jag strävar efter perfektion öppnar jag upp för att bli besviken. Jag är bara mänsklig och livet pågår här och nu. Jag ska göra mitt bästa, och om jag inte når mitt aktivitetsmål ska jag justera det nästa vecka”.