Veckans strategi

Håll dig på banan med STAR metoden

Sätt ett STAR mål och ta nästa steg mot ditt önskade resultat.

Här kan du ladda ner en PDF med veckans strategi.

Julmånaden närmar sig och den kan vara festlig och smarrig…och hektisk. Det kan också vara en period då vi tappar taget om vår vikt och hälsa och våra mål känns som bortblåsta. Det är därför det är så viktigt att fokusera på små, enkla beteenden som kan hjälpa oss behålla fokus och att hålla motivationen uppe – och där beteendena i slutändan leder till de större mål vi strävar mot på vår vikt- och hälsoresa.

3 snabba fakta

  1. Att fokusera på beteenden (snarare än på resultat) gör att vi kan fokusera på sådant vi har omedelbar kontroll över (vad vi gör) istället för på sådant vi har mindre kontroll över (vad som händer som ett resultat).
  2. Det kan också hjälpa oss att skapa rutiner och vanor som blir en del av vår livsstil och som både hjälper oss att nå våra mål, och att bibehålla dem i längden.
  3. Att sätta mål som är tveklöst möjliga för oss att nå kan hjälpa oss att bygga upp vår tro på vår egen förmåga vilket gör det mer troligt att vi upprepar dessa beteenden så de blir till automatiska vanor.

Att göra denna vecka

Ta hjälp av STAR metoden för att sätta ett beteendemål för kommande vecka.

  • Specifikt

Vad vill du uppnå och hur kan du se till att göra det? Det är viktigt att vara så detaljerad som möjligt.

Exempel: ”Jag vill avsätta 30 minuter till mig själv efter söndagens middag för att läsa och ladda batterierna.”

  • Tveklöst möjligt

Är ditt mål realistiskt och något du kan fortsätta upprepa? Nyckeln är att vara ärlig mot dig själv med vad som verkligen är möjligt.

Exempel: ”Jag kan få tid för detta efter att barnen somnat.”

  • Aktivt

Vad vill du börja att göra? Tänk inte på vad du vill sluta att göra.

Exempel: ”Jag vill skapa tid åt mig själv.” (Det är inte: ”Jag vill sluta bortprioritera att ta tid för mig själv.”)

  • Relevant

Är detta något du vill göra? Det ska inte vara något du tror att du borde göra.

Prova den här tekniken när du gör Veckans Check-in. Nyhet i WW-appen vid lanseringen av mittWW+.

Exempel: ”Tid till återhämtning kommer hjälpa mig visa mer omsorg om mig själv och att vara mer närvarande.”

Nu från 45 kr/vecka.
Välj medlemskap:

Digital

Du gör hälsoresan på egen hand med hjälp av vår hyllade app
(från 45 kr/vecka).

Coach + Digital

Du deltar i workshops med coach samt får tillgång till vår app
(från 92 kr/vecka).