Veckans tema

Vad händer i din kropp… när du skapar en mikro-vana

I sjätte och sista delen i vår temaserie “Vad händer i kroppen” fokuserar vi på att sätta små, hälsosamma mål för att ge oss själva chansen att snabbt se framgång och att lyckas ofta.

Här kan du ladda ner en PDF med Veckans tema.

 

Under vår sex veckors temaserie har vi lärt oss en hel del om vår kropp – nu är det dags att agera! Först handlade det om att våra hjärnor är ganska imponerande då de kan förändras baserat på vad vi upprepande gör. Men det tar tid. Det skulle så klart vara skönt att kunna trycka på en magisk knapp och totalt förändra vår kropp och våra vanor kopplade till mat, motion, sömn och stress över en natt, men studier visar att verkliga förändringar sker genom att sätta små – och då menar vi löjligt små – mål.

 

3 snabba fakta

 

  1. När vi delar upp en komplex uppgift i mindre delar tenderar vi att slutföra den fortare - och med bättre kvalitet.
     
  2. Att sätta löjligt små mål gör att vi snabbt kommer att nå dem och att vi kommer att nå framgång ofta. Det gör det mer troligt att vi kommer att upprepa beteendet.
     
  3. När vi upprepar de här små beteendena tillräckligt ofta kan de förvandlas till mikro-vanor som blir byggstenarna för mer komplexa vanor.

Relaterad artikel: Sätt mål för framgång  

 

Att göra denna vecka


Tänk på en vana du vill skapa och bryt ner den till det minsta av steg som går. Välj en vana kopplat till mat, motion, sömn eller stress. Skapa en beteende-loop med fokus på det där första steget du ska ta och bygg vidare därifrån.

  1. Signalen. Även det allra minsta beteendet kräver en signal från vår omgivning för att vi ska börja agera. Om du t ex vill öva medveten andning under 30 sekunder varje morgon behöver du bestämma vilken plats i ditt hem som ska signalera till dig att göra det.
     
  2. Beteendet. Ta action på det lilla du ska göra och se hur görbart det faktiskt är. (Kom ihåg att det ska vara något litet). Vill du sova mer? Börja med att gå och lägga dig en minut tidigare än du brukar och fortsätt så för varje dag (det blir 30 minuter på en månad!). Vill du träna mer? Gör en knäböj. Bygg på och gör två när du känner dig redo.
     
  3. Belöningen. Genom att sikta smått ger du dig själv möjligheten att lyckas och det boostar ditt självförtroende. Att snabbt se resultat av dina handlingar gör det mer troligt att du kommer att fortsätta upprepa beteendet… tills du är redo att lägga till nästa steg.

Det här var sista delen i vår temaserie “Vad händer i din kropp…”

Missade du del 1? Vad händer i din kropp… när du skapar en vana 

Missade du del 2? Vad händer i din kropp… när du stressar

Missade du del 3? Vad händer i din kropp… när du äter hälsosammare

Missade du del 4? Vad händer i din kropp… när du är fysiskt aktiv

Missade du del 5? Vad händer i din kropp… när du sover