Framgångshistorier

Från överviktig till vältränad

Therese, -33 kg

När Therese såg bilder på sig själv från en utlandsresa tänkte hon att det fick vara nog. Under viktresan lät hon sig inspireras av andras hälsoresor i sociala medier och nu är hon själv en stor inspirationskälla för många.

– Min dröm är att jobba med kost och träning för att inspirera andra till ett hälsosamt liv.

Therese hade fått 4 barn på 7 år och blev dessutom sängliggande på grund av ett diskbråck. Tillslut rekommenderade även läkaren henne att gå ner i vikt för att skona ryggen.

– Jag spelade innebandy på elitnivå men när jag blev sängliggande fortsatte jag äta lika mycket plus att jag tröståt.  

Hållbart sätt att leva för hela familjen

Therese hade provat ViktVäktarna tidigare och visste att det fungerade. Även hennes mamma är medlem.

– Det är ett bra program för ett långvarigt hälsosamt liv, oavsett vem du är. Eftersom man kan fortsätta unna sig, gå på fest m.m. så fungerar det hela livet.

Den viktigaste förändringen som Therese har gjort är att planera sin mat – äta regelbundet, mindre portioner och göra hälsosamma val.

– Innan hoppade jag över måltider och tryckte sedan i mig dålig mat när hungern kom. Nu lär sig även mina barn att äta rätt – frukost innan skolan, mat före och efter träning m.m.

Forma kroppen

Therese började sin viktresa med att fokusera på att ändra sina matvanor men efterhand som kilona rasade och hon blev rörligare kom även intresset för att röra på sig.

– Styrketräningen ger snabbt synliga resultat, när inte vågen visar minus så gör måttbandet det. Jag tränar för att det är roligt och för att forma kroppen, inte för att gå ner i vikt. För att gå ner i vikt är det maten som måste ligga i fokus, speciellt i början. Träningen kommer automatiskt när man har gått ner några kilon.

Therese före och efter

En aktiv mamma

Therese nya livsstil har stärkt hennes kropp så att hon kan fortsätta jobba som undersköterska, något som läkarna hotade med att hon skulle bli tvungen att sluta med.  Hennes mål är att fortsätta forma kroppen och vara en aktiv mamma.

– Jag är en gladare mamma och fru som orkar mer. Jag kan fortfarande unna mig choklad och pizza om jag vill, men fokus ligger på att jag kan vara aktiv med mina barn.

Thereses bästa tips

– Planering, planering, planering! Jag har alltid gjort matlådor, tagit med mig mat och planerat upp min dag matmässigt för att inte hamna i fällan att välja fel mat.