Synda smart – nyttiga alternativ

Forskning visar att våra gener och vårt DNA har större betydelse för hälsan än man tidigare hade trott…

En del kan äta rimliga mängder utan problem medan andra inte känner till ordet lagom i relation till mat. Genom att välja nyttigare snacks och vänja oss vid mindre mängder kan vi äta, njuta och ändå hålla oss i form. ”Jag ska bara ta en” kanske du tänker där på festen där alla andra dricker drinkar och petar i sig chips, jordnötter och godis som för dig innebär hela månadsransonen och en löprunda på 10 kilometer varje dag fram till jul. Det är just i sociala sammanhang och när vi är lite hungriga när blodsockret sjunker det är svårt att undvika att äta ohälsosamt. Då kan du passa på att vara lite smart byt ut chips, kakor eller dessert mot:

Nötter – cashew, hasselnötter, osaltade jordnötter och pistagenötter för att nämna några. Gott och nyttigt men se upp med mängden för de innehåller en hel del fett.

Gojibär och torkad frukt– goda och innehåller en fantastisk massa nyttigheter och är betydligt mer mättande än godis men se upp för högt sockerinnehåll.

Solrosfrön – se upp med mängden, rosta själv eller köp färdigrostade.

Chips – ja du läste rätt, om du nu inte kan hålla dig från att äta dessa fettdrypande snacks så är rotfruktschips ett hälsosamt alternativ och det allra bästa är att göra dem själv. Palsternacka, morot och potatis får en underbar smak. Skiva i tunna skivor och grädda på bakplåtspapper i ugn på 175 grader i cirka 30 minuter. Krydda och salta efter smak. Mums!
Rotfruktchips finns också att köpa färdiga.

Mörk choklad – innehåller mindre socker än annan choklad. Ger dig även nyttiga antioxidanter. Har dock samma kalorimängd. En bit på 10 gram kan du unna dig!

Dessert – är oftast det som gör en måltid fulländad. Det finns massor med desserter som är goda utan att vara alltför mäktiga några exempel: ugnsgrillat äpple eller päron smaksatt med kanel och nykrossad kardemumma och till det kan man ha vaniljkesella. Fruktsallad är alltid gott, servera med glass gjord på tofu eller getmjölk. Fikon, aprikos, russin, kokos, kanel och kardemumma är bra smaksättare som ger en ljuvlig smak till det mesta. Trixet är att ha något att ta till och det räcker med en mycket liten mängd för att stoppa sötsuget. 

Frukt och nötbollar
Ingredienser

st blötlagda torkade aprikoser

2 dl osaltade cashewnötter

2 dl osaltade solroskärnor

3 msk kakaopulver

Färskpressad apelsin, anpassa mängden så att bollarna får en bra konsistens

Kokos att rulla bollarna i

Instructions
Mixa samman alla ingredienser. Rulla till små bolla och doppa i kokos, servera kalla.