Mat

Testa fermenterad mat

Vi tar upp fem olika fermenterade livsmedel som tillför massa smak och innehåller probiotika vilket hjälper till att balansera din tarmflora.

Vad är egentligen fermenterad mat?

Kimchi ser man idag på menyn på var och varannan restaurang. Och surkål är en given produkt att ha hemma i kylskåpet. Att fermentera mat innebär att maten konserveras vilket ökar hållbarheten. Men vad är fermenterad mat och är det verkligen bra för vår hälsa?

Fermenterad mat har funnits i våra matvanor i tusentals år. I fermenteringsprocessen skapas det goda bakterier - probiotika som har visat sig ha positiva hälsoeffekter. Historiskt sett har fermentering varit en process som använts för att konservera och ta tillvara på livsmedel.  Fermenteringen inkluderar en process kallad mjölksyrafermentering som betyder att bakterien lactobacillus samverkar med jäst vilket är orsaken till att hållbarheten förlängs.

Vad är hälsofördelarna med fermenterad mat?

Fermenteringsprocessen bryter ner enzymer i maten och skapar probiotika som har bevisats sig förbättra och balansera vår tarmflora. En frisk och balanserad tarm ger dig en förbättrad matsmältning, immunförsvaret stärks och näringsupptaget förbättras.

Fem fermenterade livsmedel att testa

1. Naturell yoghurt

Naturell yoghurt har en mild smak och en mjuk och krämig konsistens, vilket gör den perfekt som frukostbas tillsammans med bär och müsli. Ett tips är att byta ut recept innehållande majonnäs mot grekisk yoghurt för att få fördelarna av yoghurtens probiotika och få mindre SmartPoints. Testa denna magiska yoghurtdressing med citron. 

2. Kimchi

Kimchi är ett koreanskt tillbehör bestående av grönsaker, vanligtvis kål, rädisa, chili, vitlök och ingefära som fermenteras under några dagar eller helst ett par veckor. Kimchi är känd för sina hälsofördelar och är används mycket i de flesta traditionella koreanska rätterna. Använd kimchin som en smakrikt tillbehör till din fredagstaco, din salladsbowl eller till koreanska burritos med tempeh.

3. Kombucha

Kombucha har varit en viktig del av den kinesiska medicinkulturen i tusentals år men det var först för några år sedan som kombuchan hittade sin plats i den västerländska kulturen. Kombucha tillverkas genom att te fermenteras tillsammans med lite socker och en bakteriekultur som tillsätts. I denna process bildas probiotika. Kombuchan är känd för sin långa lista av hälsofördelar och kan idag hittas i en mängd olika smaker. 

4. Fermenterade grönsaker

Det kan vara förvirrande att förstå skillnaden mellan “vanligt” inlagda grönsaker (som ofta innehåller mycket socker) och fermenterade grönsaker. Att fermentera grönsaker är enkelt och jäsningsprocessen inkluderar mjölksyrabakterier vilket ger den syrliga härliga smaken som passar till nästan allt. Här är vårt recept på fermenterade grönsaker. 

5. Surkål

Surkål är fermenterad kål som har sitt ursprung från Östeuropa. Surkål har en distinkt syrlig smak som passar till grillad korv eller som topping till en mustig gryta. En klassisk Reuben sandwich smakar inte bara gudomligt utan innehåller också surkål som är preppad med probiotika för din tarmflora. 

Relaterat innehåll

Ät dig stark

Hälsans topp 10