Må bra

När motivationen tryter

Även om motivation är som kondition, det vill säga färskvara, så kan den ju också gå i vågor. Är du bara medveten om det, behöver du inte låta dig knäckas så hårt varje gång du “dippar”. Träna in några tekniker att ta till när du behöver dem som bäst.

Se utmaningar med nya ögon

Möt motståndet med en kärleksfull och förstående inställning gentemot dig själv. Självförakt har vi absolut ingen nytta av. Acceptans för att förändring tar tid är en bättre inställning.

Hantera sötsuget på kvällen

När sötsuget sätter in brukar det kännas som att man måste stoppa en godisbit i munnen omedelbart. Annars… ja, annars vad? Inget farligt kan hända om du väntar en stund. Medan du väntar kan du lugnt och stilla skära upp lite frukt och grönt i bitar. Fyll ett litet fat och lägg dit lite frön eller några nötter också. Se där - smågodis! Och var tog godissuget vägen under tiden? Borta!

Andas in och andas ut

Ett annat knep när du känner att motivationen tryter eller sötsuget knackar på dörren, är att andas in - håll andan 10 sekunder, andas ut - håll andan 10 sekunder. Upprepa tre gånger totalt. Det är både stärkande för kroppen och lugnande för sinnet.

Lura dig själv

Om du inte orkar träna, prova att lura dig själv! Ta närmsta trappa upp och ner minst tre gånger. Rätt upp och ner, utan att byta om. Hur kändes det? Bra! Toppen, då har du ju kommit igång och det var inte så jobbigt eller hur? Nu kan du lika gärna byta om och ta hela det där passet du hade tänkt. Eller bara fortsätt med trappjympan där du är.