Kål - rena rama supermaten
Mat

Kål - rena rama supermaten

Vikten av att låta kål vara en del av din sunda livsstil kan inte nog understrykas. Kombinera gärna flera sorter i en och samma måltid för en extra boost!

Kål har funnits i Sverige i över tusen år. Grönkål, vitkål och rödkål hör till de äldsta sorterna som började odlas här. Blomkålen kom på 1700-talet, men det var först på 1960-talet som broccolin blev populär på våra breddgrader.

Alla sorter är nyttiga och innehåller mycket järn, kalcium, c-vitamin, betakaroten och fibrer. Att kål har antiinflammatoriska egenskaper såväl som cancerskyddande effekt har varit känt sedan länge.

Rosta! Skär vitkål, rödkål och morötter i grova bitar. Massera in lite olivolja och krydda efter behag. Rosta i ugnen och servera som tillbehör till kött eller fisk. Har du förresten provat att göra egna chips av grönkål eller savojkål? En delikatess...

Förväll! Klyfta spetskål och sänk ner i lättsaltat kokande vatten 3-4 min. Ta upp med hålslev. Servera med lite brynt smör och hackade rostade hasselnötter som förrätt. Prova även blomkålsris om du inte gjort det än!

Ugnsbaka! Salta lätt och gnid in ett helt blomkålshuvud med en smörklick runtom. Baka den först 10 min på 200 grader. Sänk värmen till 150 och baka den nästan mjuk i 30-40 min. Servera som tillbehör till grillat, gärna med en pesto gjord på grönkål.

Koka soppa! Sjud fänkål mjuk i kycklingbuljong med gul lök och sötpotatis. Mixa slätt. Eller lägg ner tunt strimlade savojkålblad i en het och mustig buljong tillsammans med kokta potatistärningar och kyckling. Strössla över lite grovriven parmesan.

Bjud på råkostlunch! Hyvla eller skär till exempel vitkål, rödkål och broccoli tunt. Lägg upp olika sorter i grupper på ett stort vackert fat med. Bygg på med kålrabbi, rivna morötter, groddar, sockerärter och gurkstavar. Servera keso, knäcke och kallskuret till.