Njut av burgare med gott samvete!
Mat

Njut av burgare med gott samvete!

Tricket med viktvänliga burgare är att servera dem med mer grönsaker, magra såser och mindre mängd bröd. Gärna grovt rostbröd eller rågsurdegsbröd. Eller varför inte i ett isbergssalladsblad?

Kycklingburgare. Salta och peppra kycklingfärs. Forma hamburgare och stek eller grilla tills de är helt genomstekta. Servera med rostat bröd med fullkorn, kålsallad (se nedan), mosad avokado, tomat och rödlök. Här hittar du en variant på kycklingburgare med avokadosås.

Fiskburgare. Här finns ett bra grundrecept på fiskburgare. Variera smaksättningen efter tycke och tillgång! Servera med sallad, mager remouladsås (se nedan), saltgurka och finhackad schalottenlök.

Vegoburgare. Det finns mängder med variationer på vegetariska burgare. De kan vara gjorda på bönor, halloumiost, portabellosvamp - eller alla dessa i en! Du kanske redan har en favorit. Om inte, så hittar du en läcker variant på portabelloburgare här. 

Servera gärna med hummus (se nedan) eller bönsallad.

Smarta tillbehör

Remouladsås. Given klassiker till fiskburgare! Smaksätt en burk lätt crème fraiche eller matyoghurt med hackad persilja och gräslök, en tesked kapris, en matsked bostongurka, lite curry, salt och peppar.

Hummus. Krämigt, smakrikt och med extra protein som blir jättegott i en vegoburgare. Mixa kokta kikärter med en sked tahini (sesampasta), en skvätt citron och olivolja vardera samt en vitlöksklyfta. Smaka av med salt och ev lite chilifingor.

Kålsallad. Vitkålen är späd och fin så här års och lite rundare i smaken. Krama strimlad kål med handen så den mjuknar. Smaksätt med olivolja, vinäger, salt, peppar och färsk hackad mynta. Passar fint till kycklingburgare!